Paprikaplanter
Bjørn Larsen
2006-11-14 13:26:03 UTC
Barnebarnet kom hjem i våres med bunne av en melkekartong full av
paprikaplanter.
Satte disse i potte og før frosten kom tok jeg inn de to største som hadde
satt frukt.

Så til spørsmålet:
Er det sjangs for at disse plantene kan overvintre i vinduskarmen, og gi
frukter til neste sommer?

Bjørn
Bjørn Brox
2006-11-14 13:53:32 UTC
Post by Bjørn Larsen
[...]
Ja så absolutt, og siden paprikaplanter har lang vekst-tid og kan bli
veldig store, så er det bare en fordel.

Den planta som bar mest frukt hos i år var overvintret fra ifjor i en
kjølig kjeller.

Bare husk på en ting: Paprikaplanter er lett utsatt for spinnmidd og
slikt så du bør følge med, spesielt siden den har stått ute, så du bør
passe på å gi den en "stikkpille" mot slikt hvis du mistenker det, nå
mens den ikke bærer frukt.

Det er også en viss sjanse for at den mister alle bladene hvis
temperaturovergangen blir for brå, og den tørker lett ut, så jeg ville
ikke hatt den i vinduskarmen i stua, men heller ett kjøligere sted.

Det er imidlertid fortsatt sjanse for at den overlever selv om nesten
alle bladene ramler av.

Ønsker du å dyrke paprika selv så anbefaler jeg den lange avlange typen
som ser ut som en forvokst chili, og som heter banana red / ungarsk
paprika / salatpaprika og slikt. Synes disse er mye bedre enn den
klassiske typen, men det er jo selvfølgelig også preget av at det man
dyrker selv er bedre enn kjøpetypen.

Frøene du plukker ut av kjøpepaprika er ofte spiredyktige, iallefall på
denne klassiske paprikatypen.
--
Bjørn Brox