Komposttilsetning
Jørn Dahl-Stamnes
2008-06-07 21:36:54 UTC
Noen som vet om noe som kan tilsettes ved kompostering av gress fra plen,
slik at det komposterer fortere og blir bedre jord ut av det?
--
Jørn Dahl-Stamnes
http://www.dahl-stamnes.net/dahls/
Espen Olsen
2008-06-07 22:18:25 UTC
Post by Jørn Dahl-Stamnes
Noen som vet om noe som kan tilsettes ved kompostering av gress fra plen,
slik at det komposterer fortere og blir bedre jord ut av det?
Hvis du ikke har varmkompost er det greieste å sortere ut planteavfall -
potetskrell, utsorterte grønnskaker etc.. Dette får en kaldkomposthaug til
å funlke mye bedre. Et annet tip er å vanne komposten jevnlig så den ikke
tørker ut.
Jørn Dahl-Stamnes
2008-06-08 18:32:29 UTC
Post by Espen Olsen
Post by Jørn Dahl-Stamnes
[...]
Mulig det ja. Egentlig spør jeg på vegne av min mor, som tidligere har kjøpt
noe som hun tilsatte haugen med gress etter hver plenklipp. Det får hun
ikke kjøpt lengere og har spurt meg om jeg kan finne noe her i Trondheim.

Men dersom det ikke finnes noe å få lengere, så får jeg ta imot de tipsene
jeg kan få.

Det er kun gress det er snakk om.
Espen Olsen
2008-06-08 21:09:25 UTC
Jørn Dahl-Stamnes <***@REMOVEdahl-stamnes.net> fant det
opportunt å publisere følgende tekst på det verdensomspennende
Post by Espen Olsen
Et annet tip er å vanne
komposten jevnlig så den ikke tørker ut.
Det får hun ikke kjøpt lengere og har spurt meg om jeg kan finne noe her
i Trondheim.
Ah, så dette er her i Trondheim.... Da kan du se bort fra min kommentar om
vanning av komposten. Det skjer naturlig. Det kan muligens hjelpe på
prosessen å tilføre varme på en eller annen måte.

Espen
Også bosatt i den våte, kalde byen
Jørn Dahl-Stamnes
2008-06-09 16:45:43 UTC
Post by Espen Olsen
Ah, så dette er her i Trondheim.... Da kan du se bort fra min kommentar om
vanning av komposten. Det skjer naturlig. Det kan muligens hjelpe på
prosessen å tilføre varme på en eller annen måte.
Jeg sa ikke noe om hvor min mor bor... ;-)
Men tenker nok at forholdene ikke er spesielt anderledes der.

Så konklusjonen er altså: Et slikt produkt finnes ikke å få kjøpt - det
kommer fra oven?
Bjørn Brox
2008-06-09 18:22:43 UTC
Post by Jørn Dahl-Stamnes
Post by Espen Olsen
[...]
Hva med de stoffene som brukes å tilsettes utedasser og slikt?

http://www.hyttetorget.no/article.php?articleID=5800

Ellers fikk jeg direkte treff
(http://www.google.no/search?q=hurtig+kompostering) på dette:

http://www.totalwastesystems.no/nettbutikk/90.html
Bjørn Brox
MorteN
2008-06-09 20:29:54 UTC
Biltema har noe som heter komposthjelp (tror det het det). Det er et pulver
som kommer på 1-litersflaske og som blandes ut med vann.

Jeg hadde det i bingen i fjor, og jeg kan ikke si at det skadet prosessen.
Om det gjorde at det gikk raskere er ikke lett å si. Jeg var vel ikke så
raus med bruken av middelet.
--
MorteN